czwartek, 13 listopada 2014

Barometr finansowy dla kobiet

Oddaję w Twoje ręce prosty test, dzięki któremu dowiesz się, gdzie popełniasz błędy w swoich relacjach z pieniędzmi. Wracaj do niego raz do roku. To ważne, abyś widziała swoje postępy. Do dzieła!


Przeczytaj poniższe stwierdzenia i odpowiedz „P” prawda, jeśli zdanie trafnie opisuje Twoje obecne postępowanie (zawsze lub zazwyczaj) albo „F” fałsz, jeśli dotyczy Cię to rzadko albo nigdy.

Nr
Pytanie
Prawda czy fałsz
1
Wiem, jakie chcę wieść życie i mam dopasowany pod to plan finansowy

2
W zeszłym roku wzięłam udział w co najmniej jednym szkoleniu dotyczących zarządzania własnymi finansami i inwestowaniu

3
Kupuję w internecie tylko wtedy, gdy mam to wcześniej zaplanowane

4
Nie wyrzucam paragonów i faktur, i co najmniej raz na tydzień spisuję poniesione wydatki

5
Mam własne inwestycje (akcje, obligacje, nieruchomości na wynajem, firmę) na swoje nazwisko (bez względu na to, czy jesteś zamężna, czy nie)

6
Korzystam z dodatkowych świadczeń przyznawanych przez moją firmę (ubezpieczenie, opieka medyczna, program emerytalny, samochód służbowy, telefon komórkowy, szkolenia)

7
Nie pożyczam pieniędzy osobom, co do których mam wątpliwości, czy mi zwrócą pieniądze

8
Znam swoją lub mojej rodziny wartość netto (majątek minus zadłużenie, aktywa minus pasywa)

9
Mam zabezpieczone środki na wypadek utraty pracy

10
Korzystam z promocji i zmieniam usługi na nowe, tańsze i korzystniejsze finansowo

11
Wiem, jakie są moje miesięczne budżety, w tym na bieżące wydatki i trzymam się go skrupulatnie

12
Poza składkami emerytalnymi opłacanymi przez pracodawcę, mam także własne konto emerytalne (Indywidualne konto emerytalne)

13
Szkolę się i zdobywam kolejne stopnie w edukacji, aby podnieść swoją wartość zarobkową na rynku pracy

14
Potrafię głośno i wyraźnie upomnieć się o swoje, gdy czuję, że nie dostaję należnych pieniędzy

15
Wiem, w jaki sposób dojdę do swojego celu finansowego

16
Regularnie czytam książki i śledzę informacje w mediach na temat finansów

17
Nie chodzę na zakupy, gdy czuję się smutna lub przygnębiona

18
Jeśli sama nie przygotowuję swojego PITa (roczne zeznanie podatkowe), sprawdzam go przed podpisaniem

19
Mam długoterminowy plan inwestowania, który da mi w przyszłości dodatkowy przychód

20
Prowadzę firmę, dzięki której mam nowe możliwości zarobkowania (firma, jako jedyne źródło utrzymania lub dodatkowe poza pracą na etacie)

21
Uwzględniam w swoich planach finansowych wydatki na cele charytatywne

22
Realizuję swój plan finansowy, aby móc realizować swoje marzenia i wieść spokojne życie

23
Przed wyjściem za mąż lub zamieszkaniem z partnerem porozmawiałam (lub porozmawiałabym) o wspólnej polityce gospodarowania pieniędzmi

24
Nie kupuję droższych rzeczy tylko dlatego, że tak jest wygodniej lub szybciej

25
Czytam i analizuję korespondencję bankową i inne. Wiem ile mam do spłacenia jeszcze kredytu (jeśli nie masz konta w banku lub kredytu, napisz „fałsz”

26
Odkładam co miesiąc zaplanowaną kwotę z pensji na oszczędności i inwestycje

27
Podejmuję rozmowy z pracodawcą, aby zwiększyć swoje przychody (zamiana umowy o pracę na kontrakt z działalnością gospodarczą, praca zdalna)

28
Potrafię trzymać się zaplanowanych ram budżetowych i nie ulegać emocjom

29
Świadomie poszukuję innych sposobów na wzbogacenie się, niż moje obecne dochody

30
Nie stanowiłoby dla mnie problemu spisanie intercyzy w celu ochrony majątku nabytego przed ślubem (albo już to zrobiłam)

31
Nie kupuję przedmiotów, których tak naprawdę nie potrzebuję

32
Co miesiąc robię bilans wydatków i przychodów

33
Mój plan emerytalny co roku powiększam o najwyższą możliwą składkę

34
Zazwyczaj wykorzystuję cały urlop przysługujący mi w danym roku

35
Jestem dobrym negocjatorem i nie wstydzę się negocjować rabaty, korzystać z promocji

36
Nie słucham rad zazdrosnych i nieprzychylnych ludzi, abym porzuciła swoje plany związane z bogaceniem się

37
Wolność finansowa jest jednym z moich trzech głównych priorytetów

38
Moja karta kredytowa nie jest obciążona długiem, który przechodzi z miesiąca na miesiąc

39
Mam swojego doradcę finansowego

40
Jestem właścicielką swojego domu lub mieszkania (albo współwłaścicielką)

41
Proszę moją firmę o sfinansowanie szkoleń (np. MBA), które zwiększą mój potencjał zarobkowy

42
W pełni korzystam z wszystkich zgodnych z prawem odpisów i ulg podatkowych


Brawo! Teraz wpisz swoje odpowiedzi „P” lub „F” w ponumerowane pola tabeli. Potem zsumuj liczbę odpowiedzi „P” (prawda) w każdej kategorii. Dodaj wyniki z poszczególnych kategorii, aby otrzymać wynik całkowity.


Mam plan finansowy
Wiem, po co chcę mieć pieniądze
Mam kontrolę nad pieniędzmi
Wiem co się dzieje z moimi pieniędzmi
Oszczędzam i inwestuję
Rozwijam źródła swoich przychodów
Umiem zarządzać swoimi pieniędzmi
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
SUMA:
SUMA:
SUMA:
SUMA:
SUMA:
SUMA:
SUMA:
WYNIK CAŁKOWITY:

Jak czytać wyniki? 

Dwa najwyższe wyniki, mówią, że w tych kategoriach radzisz sobie najlepiej. Dwa najniższe wyniki wskazują na obszary, z którymi jeszcze dzisiaj nie umiesz sobie poradzić. 

Jeśli łącznie otrzymałaś:
0 – 21 punktów: To jest ostatni dzwonek, żeby zabrać się za swoje sprawy finansowe. Jeśli pozostawisz je tak jak są, musisz się liczyć z życiem w biedzie lub na cudzym garnuszku.

22- 34 punktów: Masz już pewną świadomość finansową i trzymaj ten kurs. Dzięki temu, że zaczniesz teraz intensywnie się rozwijać (edukacja finansowa) i podejmiesz odpowiednie działania (zarządzanie pieniędzmi i inwestycje) osiągniesz niezależność finansową, a z czasem pełną wolność.

35 – 42 punktów: Jeśli jeszcze nie jesteś wolna finansowo, a konsekwentnie trzymasz się swojego planu, to cel widać już na horyzoncie. Gratuluję i zachęcam Cię do wspierania i edukowania innych kobiet, aby tak jak Ty uczyniły swoje życie wolnym i pełnym szczęścia.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Podziel się ze mną swoją opinią. Dziękuję